چطور چطور چطور شد؟!مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

4 ۷۹۶

در DMDay سال 97 آرمان والی مدیر و مؤسس گروه نبضی نو، ارائه‌ای تحت عنوان “چطور، چطور تنها با 5 هزار مقاله چطور شد؟” داشت که در آن از پشت پرده موفقیت‌های وب‌سایت چطور پرده برداشت.

ویدئو این ارائه را می‌توانید از لینک زیر مشاهده بفرمایید؛ اگر هم‌زمان کافی برای دیدن این 25 دقیقه ویدئو ندارید در ادامه خلاصه نکات را آورده‌ام.

رمز موفقیت چطور

موفقیت چطور در کمتر از سه سال و این حجم از موفقیت تنها با درج 5 هزار مقاله چگونه به‌دست‌آمده است؟

آیا سئو بوده یا محتوای خوب؟

آرمان والی به این شکل موفقیت تیم خود را مطرح کرد:
یکی از شعارها و فرهنگ‌های سازمانی ما این است که تفاوت متوسط و عالی توجه به جزئیات است که در بحث محتوا و بازاریابی محتوایی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

پاسخ به چگونگی موفقیت چطور به‌صورت مختصر در دودسته بندی کلی بیان خواهد شد:

  • 3 جز بی‌اهمیت اما با اهمیت
  • 3 جز به‌ظاهر با اهمیت اما بی‌اهمیت

3 جزئیات بی‌اهمیت اما با اهمیت

1. فونت و تایپوگرافی:

بسیاری از ما به فونت به‌عنوان یک موضوع جانبی نگاه می‌کنیم، اینکه رقبا از چه فونتی استفاده کرده‌اند، ما نیز از همان فونت استفاده کنیم.

این موضوع در بحث تایپوگرافی که معمولاً پیچیدگی بیشتری دارد و ما نیز زمان کمتری برای مطالعه درباره آن اختصاص می‌دهیم پررنگ‌تر خواهد بود.

پارامترهای بسیاری در CSS سایت وجود دارد که با انتخاب آنها می‌توان تغییری در خوانایی به وجود آورد مثل:

font-weight:
line-height:

این پارامترها صرفاً بابت سلیقه و زیبایی نیست، در واقع این موارد طراحی شده‌اند تا شما بر اساس نیاز خود در مکان‌ها و دستگاه‌های مختلف از آن استفاده کنید.

تجربه چطور:

وب‌سایت چطور ابتدا با فونت IRANSANS آغاز به کارکرده است اما مشکلاتی را در این فونت دیده شده؛ از جمله کاهش خوانایی در سایز کوچک و در حالت Bold فونت؛ با تغییر فونت و تایپوگرافی دستاوردی‌ها زیر کسب شده:

  • در بخش مقالات مرتبط 5 تا 10 درصد افزایش نرخ کلیک
  • افزایش 10 درصدی میانگین زمان مطالعه

2. ساید بار:

به دلیل کاهش میزان ورودی دسکتاپ و افزایش ورودی موبایل اهمیت ساید بار نیز رو به کاهش است؛ حتی در زمان ورودی‌های بیشتر دسکتاپ، ساید بار چندان جای جذابی به نظر نمی‌رسید.

اما چطور به جهت اینکه کاربر دسکتاپ با تکنولوژی درگیرتر و وفادارتر هستند و معمولاً نرخ تبدیل بالاتری دارند از این موضوع به‌سادگی عبور نکرده و به‌صورت سفارشی ساید بار را تنظیم کرده‌اند.

تجربه چطور:

برخی از مقالات به‌صورت رشته‌ای هستند، در واقع کاربر برای مصرف یک محتوا وارد سایت نشده؛ مثلاً رژیم و تغذیه یا تناسب‌اندام؛ فردی که به دنبال چنین موضوعاتی است صرفاً محدود به خواندن یک مقاله نخواهد بود؛ چطور برای چنین مقالاتی در ساید بار از دسته‌بندی پربازدید‌ترین مقالات در همان دسته‌بندی استفاده کرده است؛ در واقع مقالاتی مرتبط با آن را در بخش ساید بار در اختیار کاربران قرار داده است.

اما در برخی از دسته‌بندی‌ها مثل بیماری‌ها کاربر نیازی به مطالعه سایر مقالات (مثلاً سایر بیماری‌ها) ندارد.

چطور با آنالیز و تست دیتاها بجای نمایش سایر بیماری‌ها، پربازدیدترین‌های خواص خوراکی‌ها را درج کرده است؛ با این کار دستاوردهای زیر کسب شده است:

  • 3 تا 5 برابر افزایش نرخ کلیک
  • 2 تا 3 درصد افزایش بازدید صفحات

3. نظر یک نفر حتی خارج از تیم

معمولاً متخصصین تمایلی ندارند که دیگران در ارتباط با کارشان نظر بدهند، بخصوص در زمانی که فرد مقابل در رشته مرتبط تحصیل‌نکرده باشد، چطور با رد این موضوع یک فرهنگ را در دل سازمان خود ایجاد کرده که :

نظر سایرین در طراحی ها

3 جز به‌ظاهر با اهمیت اما بی‌اهمیت

1. رتبه الکسا

رتبه الکسا (Alexa) در ایران تبدیل به یک کتاب مقدس شده، در حدی که حتی سایت های فروشگاهی که معمولا KPIهای دیگری در آن‌ها اهمیت دارد نیز با راه‌هایی به دنبال افزایش رنک الکسا هستند.

درگذشته به دلایل زیر این رتبه ارزشمند بود:

  • افزایش درآمد تبلیغاتی
  • فریب دان سرمایه‌گذاران یا مشتریان یا همکاران
  • افزایش اعتبار برند

اما امروزه به دلایل زیر رتبه الکسا کارکرد خود را از دست داده است:

  • تبلیغات و سیستم تبلیغاتی نتیجه محور شده
  • افزایش اهمیت مفاهیمی مثل Engagment و Community
  • افزایش اهمیت داشتن برند و هویت در رسانه‌ها
  • معیارهای مهم‌تر موفقیت مثل میزان فروش برای فروشگاه‌های اینترنتی
  • میزان بازگشت مشتریان بدون تخفیف و معیارهای عمیق دیگر

2. نرخ پرش (Bounce Rate)

تعریف دقیق Bounce Rate:
به معنی تعداد کاربرانی است که پس از ورود به سایت شما بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج می‌شوند؛ بنابراین اگر هیچ Eventی ایجاد نکرده‌اید احتمالاً Bounce Rate بالایی خواهید داشت.

ضمناً در نظر داشته باشید الزاماً هر Bounce Rate بالا نشانه بدی نخواهد بود مثلاً:

  • داشتن Bounce Rate در حدود 90 درصد در صفحه مقاله الزاماً گزینه بدی نخواهد بود.
  • اما داشتن Bounce Rate در حدود 60 درصد در صفحه اصلی سایت چندان جالب نیست؛ زیرا صفحه اصلی سایت قرار است به‌عنوان یک هاب (Hub) عمل کرده و دسترسی به بخش‌های مختلف را ایجاد کند.

نرخ پرش یا Bounce Rate یک معیار مقایسه است؛ به‌عنوان مثال از کانال‌های مختلف تبلیغات کرده‌ایم؛ بررسی کنیم کدام‌یک Bounce Rate بالاتری داشته است. (تنها به‌عنوان یک معیار از صدها معیار موجود)

3. برنامه بازاریابی یا استراتژی محتوایی مدون و قطور

اینکه چه کسی صلاحیت نوشتن برنامه بازاریابی (Marketing Plan) و استراتژی محتوایی (Contetn Strategy) را دارد بستگی به کسب‌وکار دارد، بهتر است هر شخصی در هر بخش که تخصص دارد مأمور تدوین همان بخش شود.

نداشتن یک برنامه یا استراتژی کامل قبل از شروع کار یعنی محکوم بودن به شکست؛ اما ایجاد یک ساختار ایستا و قطور که هیچ‌گاه به‌روزرسانی نمی‌شود کمکی به شما نخواهد کرد.

تجربه چطور:

در چطور یک پایگاه دانش پویا ایجاد گردیده که کمک بسیاری در کاهش ریسک و هزینه‌ها به مجموعه داشته است؛ در آن پایگاه که همواره در حال به‌روزرسانی است مخاطبین، نیازها، تاچ‌پوینت‌های مختلف در قیف بازاریابی یادداشت شده و مدام بررسی می‌گردد که اشتباهات احتمالی به مدت طولانی تکرار نگردد.

از نظر چطور، شروع سریع و ساخت MVP تنها در آغاز گزینه خوبی است؛ اما در ادامه، این جزئیات هستند که شما را از بقیه جدا می‌کنند.

بارهاوبارها در جلسات مشاوره‌ای که خدمت کارفرمایان عزیز بوده‌ام؛ عرض کرده‌ام که برای تدوین برنامه بازاریابی، استراتژی دیجیتال مارکتینگ و حتی استراتژی محتوایی؛ در شروع نیازی به اسناد قطور و پیچیده و با جزئیات نیست؛ آنچه باید بدانید:
بازار هدف
محصول (پاسخ) شما به بازار هدف
رسانه برای دسترسی به بازار هدف
نحوه جذب و تبدیل به مشتری بازار هدف
و در نهایت نحوه ایجاد تجربه‌ای برتر برای بازار هدف است.
در ادامه مسیر، می‌توان مسیر را اصلاح کرد!
شما چطور فکر می‌کنید؟! آیا درگیرشدن با جزئیات در تدوین اسناد استراتژی برای آغاز کار مزیتی دارد؟

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

اگر در کسب‌و‌کار خود نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ دارید، با من تماس بگیرید!

درخواست جلسه مشاوره دیجیتال مارکتینگ
۴ نظرات
  1. آرمان والی می گوید

    من خیلی لذت بردم از مقاله شما. ممنون از اینکه انقدر هوشمندانه این ارائه رو بررسی کردید. واقعا ایجاد و نگهداشت رسانه کار ساده‌ای نیست و نیاز به تلاش مستمر و هدفمند داره و این نکات بخشی از نکات و تجربه‌هایی هستن که ممکنه باعث بشن بهتر و دقیق‌تر به پیکسلها و اتفاقات نگاه کنیم و دلایل موفقیت و شکست دیگران و خودمون رو بهتر درک کنیم.

    ممنون از مطلب ارزشمندتون

    1. سید علیرضا جعفری می گوید

      عرض ادب جناب والی عزیز
      بسیار ممنونم از نظر پرمهر شما
      قطعات تجربیات تیم چطور به‌عنوان یک کیس استادی موفق در این اکوسیستم بسیار بسیار ارزشمند و به‌نوعی چراغ راهنماست
      به امید موفقیت روز افزون شما و تیم خوب چطور…

  2. مهدی فیروزی می گوید

    من حدود سه سال، به‌عنوان نویسندهٔ دورکار، عضوی از گروه تحریریهٔ چطور بودم. اون‌چه همیشه دربارهٔ چطور در ذهن داشتم و دارم، نگاه حرفه‌ای تصمیم‌گیران این مجموعه به ریزترین بایدها و نبایدهای ادارهٔ وب‌سایت و در نگاه گسترده‌تری، حضور در فضای مجازی بود. می‌تونم شهادت بدم که تولید محتوای ارزشمند فارسی، همیشه جزو دغدغه‌های چطور بوده و هست.

    1. سید علیرضا جعفری می گوید

      از کوزه همان برون تراود که در اوست …
      قطعاً آنچه که من هم به‌عنوان یک مخاطب، از محتوای چطور برداشت کردم؛ منطبق با فرمایشات شماست.
      اگرچه ما تیم‌های خوب، بسیاری در زمینه محتوا داریم؛ اما برای من به‌شخصه فعالیت‌های چطور، عطر دیگری داشته.
      ضمناً در مورد لغت فضای مجازی توصیه می‌کنم سری به مقاله متمم بزنیم، اگرچه مطمئن هستم شما اطلاع دارید از این موضوع؛ و صرفاً برای عزیزانی که شاید در آینده سری بزنند و احیاناً مطالعه مقاله بتونه مفید باشه براشون.

      https://motamem.org/%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%d9%81%db%8c%d8%b2%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%a2%d9%81%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.